Så fungerar aktiv folsyra

Så-fungerar-aktiv-folsyra

Aktiv folsyra kan användas i kroppen utan omvandling

Visste du att alla blivande mammor rekommenderas extra folsyra när de är eller planerar att bli gravida? Det beror på att folsyrabrist ökar risken att babyn får neuralrörsdefekter som ryggmärgsbråck. Dessutom är folsyra viktigt för all cellnybildning och behovet är extra stort hos ett växande foster. Men för att folsyran ska ha effekt måste den först omvandlas till aktiv form, vilket den gör hos de allra flesta.

Vissa personer har dock en genetisk variation i det enzym som är delaktig i omvandlingen, vilket gör att de har nedsatt förmåga att omvandla folsyran till en aktiv form. Då Natalben innehåller aktiv folsyra innebär det att folsyran inte först behöver omvandlas, utan kan användas i kroppen direkt.

Aktiv folsyra fungerar för alla, även för dig som har svårt att tillgodogöra dig folsyra

Aktiv folsyra fungerar för alla, även för de upp till 15 procent i vår befolkning som har en medfödd gendefekt vilket gör att de har nedsatt förmåga att omvandla folsyra till aktiv folsyra. Den aktiva folsyran tas lätt upp i kroppen och alla gravida kvinnor kan tillgodogöra sig folsyran fullt ut.

Vad är folsyra?

Folat finns naturligt i liten mängd i nästan all mat och är viktigt för cellernas ämnesomsättning, bildningen av röda blodkroppar och för fostrets utveckling. Folsyra och folat är samma sorts B-vitamin men folsyra framställs på konstgjord väg och finns bland annat i kosttillskott. Folsyra minskar risken för fosterskador.

 

Hur mycket bör jag äta?

Genom att äta enligt tallriksmodellen, men lägga till lite fler kalorier, så får du i dig det mesta du behöver som gravid. De ämnen som är svåra att få i sig via maten är klokt att lägga till som kosttillskott, till exempel folsyra, järn, D-vitamin, omega-3 och jod med mera.

 

Folsyrerik mat

Folsyra finns bland annat i gröna bladgrönsaker, frukt och bär, bönor, kål, fullkornsprodukter och leverpastej. Ändå är det svårt att få i sig rätt mängd genom maten. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att alla kvinnor i fertil ålder som vill skaffa barn eller är gravida ska äta ett tillskott på 400 mikrogram folsyra varje dag.

Folsyrebrist

Folat, eller folsyra, är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar. Brist på folat ger anemi, alltså blodbrist. Folsyra behövs för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Om du har folsyrebrist när du blir gravid, löper du ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck.