Att bli gravid

Drömmer ni om att bli gravida?

Här kan du läsa mer om hur du och din partner skapar de bästa förutsättningar för att bli gravida. Och du, tänk på att det i genomsnitt tar sju månader att bli gravid, och att det är vanligt att det tar över ett år… så ha tålamod!

Varför du ska äta folsyra

Du kan med fördel börja äta folsyran redan när du planerar att bli gravid, helst redan en månad före. Folsyra är nämligen viktigt för cellernas ämnesomsättning och bildandet av röda blodkroppar hos dig, men också för fostrets utveckling. För fostret är behovet särskilt stort under de tre första månaderna av graviditeten då brist på folsyra ökar risken för att födas med ryggmärgsbråck. Det är också därför Livsmedelsverket rekommenderar alla blivande mammor att äta 400µg folsyra dagligen.

Natalben Gravid innehåller en form av folsyra som lätt tas upp i kroppen och kan användas direkt. Du kan med fördel fortsätta äta Natalben Gravid under hela graviditeten eftersom det innehåller så många bra och viktiga näringsämnen, både för dig och för bebisen.

Läs mer om aktiv folsyra här  Så fungerar aktiv folsyra.
Beställ ett gratis varuprov här!

jarnrik_mat_bli_gravid

Ät järnrik mat

Hos de flesta gravida sjunker blodvärdet under graviditeten. Om du ser till att äta en järnrik kost redan före graviditeten minskar risken för blodbrist och du blir inte lika trött. Järn krävs för att kunna bilda den extra litern blod som behövs inför förlossningen, men även för fostrets utveckling av hjärna, muskler, mag-/tarmkanal och immunsystem. Natalben Gravid innehåller 30 mg järn som ger dig ett bra tillskott för att undvika sämre blodvärde senare i graviditeten.

Tar du läkemedel och mediciner regelbundet?

Vissa typer av antiinflammatoriska läkemedel, till exempel ibuprofen och diklofenak, kan störa ägglossningen och därmed din möjlighet att bli gravid. Rådfråga din läkare eller apotekspersonalen ifall dina läkemedel kan påverka en eventuell graviditet.

När kan du bli gravid?

Har du koll på din menscykel och vet när du kan bli gravid? Du kan bara bli gravid vid ägglossning och den infaller normalt 14 dagar innan mensens första dag. Har du en cykel exempelvis på 25 dagar inträffar den på dag 12. En del kvinnor känner av sin ägglossning tydligt, medan andra inte känner något alls. Det finns dock vissa tecken du kan hålla utkik efter. Ofta blir man lite piggare ju närmre ägglossningen kommer, sexlusten ökar och flytningen från slidan ändras från vitaktig till genomskinligt slemmig sekret. Detta betyder att spermierna nu kan simma upp till ägget! Ägget lever i 24 timmar och spermierna kan leva i fem dygn.

Att ha samlag före ägglossning och under ägglossning är nödvändigt för att kunna bli gravid. Tag gärna hjälp av vår Ägglossningskalkylator för att räkna ut när du har ägglossning. Har du en oregelbunden mens eller inte känner av din ägglossning kan ett ägglossningstest vara till hjälp. Det köper du exempelvis på apoteket. För bästa resultat tar du testet på morgonen efter du sovit en hel natt, för då är urinen mest koncentrerad. Tydliga instruktioner finns i förpackningen, men du kan förstås även fråga på apoteket.

Är du under 35 år och inte har blivit gravid, trots att ni aktivt försökt bli gravida under tolv månader, kontaktar du en gynekolog. Är du över 35 år kontaktar du en gynekolog när det gått sex månader. Fertiliteten börjar sjunka efter 35 års ålder.

Hur mår spermierna?

Planerar ni en graviditet behöver även mannen ha koll på sin hälsa! Tänk på att faktorer som påverkar bildandet av spermier kan vara stillasittande arbete, sjukdom, kemikalier, värme, anabola steroider, trauma mot pungen men även kaffe, alkohol, rökning, dåliga matvanor, brist på fysisk träning, ålder och stress. Det tar ca tre månader för en spermie att mogna och de kan överleva i livmodern i upp till fem dygn. Under en utredning undersöks förutom antalet spermier, även hur de rör sig, ser ut och deras livslängd. Även hur ofta mannen har ejakulation/utlösning kan ha betydelse. För att spermierna ska hinna mogna kan det vara bra att ha utlösning ungefär var 2-5 dag. Man har också sett att bastu och varma duschar går bra, men att varma bad kan göra så att antalet spermier minskar.

Din livsstil spelar roll

Motionera på rätt nivå

Motionera regelbundet och ungefär tre gånger per vecka. Det ökar syresättningen i alla dina muskler och även i livmodern. Det är hälsosamt på många vis och minskar risken för övervikt och diabetes som är komplicerade tillstånd under en graviditet. Kraftig övervikt kan även göra det svårare att bli gravid. Tänk även på att vara försiktig med högintensiv träning då det kan störa din ägglossning. Lagom är bäst!

Ät varierad kost

För dig som planerar att bli gravid är det viktigt att äta bra och variationsrikt. Behovet ökar av viktiga vitaminer och mineraler som folsyra, järn, jod, D-vitamin och omega-3. Läs mer på Livsmedelverkets hemsida. Det är optimalt att äta en varierad kost och rikligt med frukt och grönt, gärna fisk två-tre gånger i veckan. Är du osäker på om du får i dig det du behöver, kan du komplettera med kosttillskottet Natalben Gravid där vi val valt ut de viktigaste vitaminerna och mineralerna för kvinnor i nordiskt klimat.

Dra ner på koffeinet

Stora mängder koffein kan öka risken för missfall enligt EFSA (Europeiska livsmedelsmyndigheten), därför bör du minska intaget av koffein. Och koffein finns inte bara i kaffe och te utan även i energi- och coladrycker. Enligt EFSA är det riskfritt med 200 mg koffein per dag, vilket motsvarar två-tre koppar bryggkaffe (1,5 dl/kopp) eller fyra koppar te (2 dl/kopp).

Fimpa cigaretter, alkohol och droger

Planerar du att bli gravid är det bästa för dig och ditt barn att du helt undviker alkohol, tobak och droger under månaderna du försöker bli gravid. Då slipper du oroa dig för att ditt barn påverkats negativt. Under själva graviditeten är det också viktigt att avstå helt från cigaretter, alkohol och droger.

Undvik cigaretter och snus. Cigaretter kan göra att det tar längre tid att bli gravid och att risken för missfall ökar. Om du röker under graviditeten ökar också risken att föda ditt barn för tidigt, vilken kan medföra komplikationer. Tänk på att en cigarett för dig motsvarar två cigaretter för fostrets lilla kropp då fostret tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid i sitt blod. Nikotinet i både cigaretter och snus drar samman blodkärlen i moderkakan vilket leder till mindre näring och syre till fostret.

Drick inte alkohol. All alkohol överförs direkt till ditt barn via navelsträngen då det inte finns någon barriär mellan mor och barn. Alkohol är en mycket farlig drog eftersom fostret inte har en färdigutvecklad lever och inte kan bryta ned giftet själv. Dessutom finns alkoholen kvar längre hos fostret än hos mamman. Av alkohol kan barnet få missbildningar i ansiktet men även kognitiva funktionsnedsättningar.

Avstå helt från droger. Studier har visat att cannabis minskar fertiliteten, vilket innebär att chansen att bli gravid minskas. Även lugnande läkemedel kan klassas som narkotika och det är viktigt att ta kontakt med din läkare eller barnmorskemottagning så fort du upptäckt att du är gravid för att rådfråga kring din medicinering under graviditeten.

Att_bli_gravid_ma_bra

Att må bra och tänka positivt

Gör det du mår bra av, ha tålamod och tänk positivt. Försök att motionera, sova regelbundet, äta god och nyttig kost och umgås med dem som får dig att må bra. Var medveten om att det kan ta tid att bli gravid.

Alla former av stress kan påverka möjligheten att bli gravid. Tänk därför på att avsätta tid för återhämning, kanske börja med meditation och yoga eller bara skapa stunder där du kan varva ned. Om du skulle få svårt att hantera din oro eller stress finns det hjälp att få, ring din vårdcentral för stöd.

Du kan alltid kontakta en barnmorskemottagning för mer information.

Lycka till!

Granskad av: Barnmorska Eva Elmström

VÅRA PRODUKTER