Ryggmärgsbråck

Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck

Behovet av folsyra ökar under din graviditet. Folsyra är ett viktigt B-vitamin som behövs för att babyn i magen ska utvecklas normalt. Just folsyra spelar en nyckelroll i början av graviditeten då bildandet av bebisens neuralrör sker, och neuralröret är föregångaren till det centrala nervsystemet. Vid brist på folsyra ökar risken att babyn får neuralrörsdefekter som ryggmärgsbråck. Folsyrabrist kan också leda till blodbrist och ge förhöjda homocysteinnivåer, vilket är förknippat med ökad risk för missfall och neurologiska sjukdomar. Därför rekommenderar Livsmedelsverket alla kvinnor som är eller planerar att bli gravida att ta tillskott med 400 mikrogram folsyra per dag.

foster-med-ryggmärgsbrockVad är egentligen ryggmärgsbråck?

Ryggmärgsbråck är en mycket allvarlig skada i ryggmärgen som uppstår under fostrets tredje eller fjärde vecka. Hur omfattande skadan blir beror på var i ryggraden ryggmärgsbråcket sitter. När nervsystemet påverkas kan det innebära muskelsvaghet och ibland förlamning och olika grader av rörelsehinder. Andra problem ryggmärgsbråck kan orsaka är försämrad känsel, vilket ger svårigheter att känna smärta och beröring. Eller problem med urinblåsa och tarm, med försämrad njurfunktion och urinläckage. Och/eller att tarmens funktion är försämrad och att slutmuskeln inte fungerar som den ska. Ryggmärgsbråck kan även orsaka hydrofecalus (ökad mängd vätska i hjärnan), hjärnskador och synsvårigheter.

Vad är folsyra?

Folat finns naturligt i liten mängd i nästan all mat och är viktigt för cellernas ämnesomsättning, bildningen av röda blodkroppar och för fostrets utveckling. Folsyra och folat är samma sorts B-vitamin men folsyra framställs på konstgjord väg och finns bland annat i kosttillskott. Folsyra minskar risken för fosterskador.

 

Hur mycket bör jag äta?

Genom att äta enligt tallriksmodellen, men lägga till lite fler kalorier, så får du i dig det mesta du behöver som gravid. De ämnen som är svåra att få i sig via maten är klokt att lägga till som kosttillskott, till exempel folsyra, järn, D-vitamin, omega-3 och jod med mera.

 

Folsyrerik mat

Folsyra finns bland annat i gröna bladgrönsaker, frukt och bär, bönor, kål, fullkornsprodukter och leverpastej. Ändå är det svårt att få i sig rätt mängd genom maten. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att alla kvinnor i fertil ålder som vill skaffa barn eller är gravida ska äta ett tillskott på 400 mikrogram folsyra varje dag.

Folsyrebrist

Folat, eller folsyra, är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar. Brist på folat ger anemi, alltså blodbrist. Folsyra behövs för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Om du har folsyrebrist när du blir gravid, löper du ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck.

 

Har ni börjat drömma om att skaffa familj?

Om ni planerar att skaffa familj är det klokt att börja äta folsyra redan nu. Eftersom folsyra är avgörande för den lilla bebisens utveckling.

Barnlängtan