Vecka 37

Snart färdig bebis

Vecka 37

Gravid-vecka-37Bebisen är nu nästintill färdigutvecklad, väger cirka 2,9 kilo och är ungefär 47 cm lång från topp till tå. De flesta bebisar har nu huvudet nedåt och börjar bli fixerade. Det innebär att huvudet har sjunkit såpass långt ner i bäckenet att det inte längre går att röra på det. Dock är det långt ifrån alla bebisar som fixerar sig innan värkarna har satt igång. Vissa bebisar har stjärten nedåt och då brukar man försöka vända dem. Nu har bebisen inte mycket utrymme att röra sig på och rörelserna känns mer svepande. Eftersom det blivit trängre har rörelserna ändrat karaktär, men var vaksam på om bebisens fosterrörelser minskar. Alltså ifall fostret blivit mer stilla och inte har lika tydliga vakenstunder. Då ska du kontakta din barnmorskemottagning eller förlossningen.

En del kvinnor har ganska smärtsamma förvärkar den här perioden. De brukar minska i styrka och frekvens om man vilar en stund. Du kanske får en mindre blödning, vilket kan bero på att livmoderhalsen vidgar sig, och det är normalt. Får du en större blödning ska du genast åka till närmaste sjukhus. Det kan också hända att du får ett klibbigt brunt eller transparant sekret i underkläderna, detta är slemproppen och den brukar lossna från livmoderhalskanalen i slutet av graviditeten. Det är inte samma sak som att fostervattnet gått, och slemproppen har inte samma konsistens som fostervattnet. När slemproppen gått så betyder det inte att förlossningen startat – utan det är ett tecken på att förlossningen närmar sig – och att du bör vara redo.

Prenumerera på vecka-för-vecka!

Häng med i bebisens utveckling och hur din kropp förändras.

Folsyra minskar risken för fosterskador

Folsyra är viktigt för cellernas ämnesomsättning, bildningen av röda blodkroppar och för fostrets utveckling. Folsyra minskar risken för fosterskador, och är nödvändigt för att neuralröret ska bildas. Brist på folsyra kan orsaka ryggmärgsbråck. Upp till 15 % av befolkningen har stora svårigheter att omvandla vanlig folsyra till den form som kroppen kan använda, aktiv folsyra, och riskerar därmed folsyrabrist. Natalben Gravid innehåller redan från början aktiv folsyra och därmed kan alla kvinnor tillgodogöra sig folsyran.

Natalben gravid innehåller: 400 mikrogram aktiv folsyra

Järn är viktigt för att bilda blod

Järn behövs när hemoglobinet i de röda blodkropparna bildas samt när hjärnan, musklerna, magtarmkanalen och immunsystemet utvecklas. Järnbristanemi under graviditeten kan orsaka kognitiva eller beteendestörningar hos barnet. Är du gravid kan du behöva järntabletter trots att du äter järnrik mat. Rådgör med din barnmorska hur det ser ut för just dig.

Natalben gravid innehåller: 30 milligram järn

Jod är viktigt för tillväxt och utveckling av hörseln

Jod är nödvändigt för att upprätthålla både din och babyns sköldkörtelfunktion. Det behövs för babyns utveckling av mentala funktioner, tillväxt och hörsel. Man har sett samband mellan jodbrist och spontana aborter, låg födelsevikt, hörselnedsättning och medfödda missbildningar.

Natalben gravid innehåller: 175 mikrogram jod

Omega-3 är viktigt för hjärnans utveckling

Omega-3 är nödvändigt för att barnets hjärna, nervsystem och ögon ska utvecklas optimalt. Men också för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler. Gravida kvinnor rekommenderas att äta fisk som innehåller omega-3 2-3 gånger i veckan men studier visar att gravida äter för lite fisk och att det finns en rädsla för miljögifter som skadar barnet.

Natalben gravid innehåller: 290 milligram omega-3 varav EPA 29 milligram och DHA 145 milligram

 

D-vitamin är viktigt för bildande av skelett

D-vitamin hjälper kroppen ta upp det kalcium som behövs för bildandet av bebisens skelett. Men också så att bebisen växer och så att lungorna, nervsystemet och immunförsvaret utvecklas normalt. D-vitaminbrist ger minskad förmåga till normal uppbyggnad av skelett, nervsystem, lungor och immunsystem hos bebisen.

Natalben gravid innehåller: 15 mikrogram D-vitamin

Fjorton till viktiga vitaminer och mineraler

Natalben Gravid innehåller ytterligare 14 viktiga vitaminer och mineraler som du kan behöva inför och under din graviditet, som betakaroten, vitamin B1, vitamin B2, niacin, pantotensyra, vitamin B6, biotin, vitamin B12, vitamin E, kalcium, magnesium, zink, koppar och selen.