Vecka 1

Graviditetens första vecka

Vecka 1

Gravid-vecka-1

Graviditeten räknas från din senaste mens första dag, trots att ägget inte är befruktat än. Om du planerar att bli gravid är det nu viktigt att börja äta ett tillskott på 400 µg folsyra per dag om du inte redan gör det. Folsyra är en B-vitamin som Socialstyrelsen och Livsmedelsverket rekommenderar att alla kvinnor som är eller planerar att bli gravida ska äta då detta minskar risken att föda barn med ryggmärgsbråck.

Gravid-Vecka-1-befruktning

Prenumerera på vecka-för-vecka!

Häng med i bebisens utveckling och hur din kropp förändras.

Vad är folsyra?

Folat finns naturligt i liten mängd i nästan all mat och är viktigt för cellernas ämnesomsättning, bildningen av röda blodkroppar och för fostrets utveckling. Folsyra och folat är samma sorts B-vitamin men folsyra framställs på konstgjord väg och finns bland annat i kosttillskott. Folsyra minskar risken för fosterskador.

 

Hur mycket bör jag äta?

Genom att äta enligt tallriksmodellen, men lägga till lite fler kalorier, så får du i dig det mesta du behöver som gravid. De ämnen som är svåra att få i sig via maten är klokt att lägga till som kosttillskott, till exempel folsyra, järn, D-vitamin, omega-3 och jod med mera.

 

Folsyrerik mat

Folsyra finns bland annat i gröna bladgrönsaker, frukt och bär, bönor, kål, fullkornsprodukter och leverpastej. Ändå är det svårt att få i sig rätt mängd genom maten. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att alla kvinnor i fertil ålder som vill skaffa barn eller är gravida ska äta ett tillskott på 400 mikrogram folsyra varje dag.

Folsyrebrist

Folat, eller folsyra, är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar. Brist på folat ger anemi, alltså blodbrist. Folsyra behövs för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Om du har folsyrebrist när du blir gravid, löper du ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck.